Grupa Nawrocki

 Jaki jest cel badania technicznego

Jaki jest cel badania technicznego

Badanie techniczne, inaczej zwane jako przegląd rejestracyjny, jest kompleksowym sprawdzeniem stanu technicznego pojazdu. Zawiera w sobie wszystkie, a na pewno większość niezbędnych elementów, mających zapewnić tobie, czyli kierowcy bezpieczeństwo na drodze. Przepisy, nakładające na diagnostę stosowanie się do odpowiednich rozporządzeń, mają na celu 100% bezpieczeństwo. Diagnosta, jeżeli nie popadnie w rutynę, jest w stanie sprawdzić pojazd tak, byś ty, jego użytkowniku, mógł przez kolejny rok poruszać się bezpiecznie.

Chciałbym przypomnieć zatem co zawiera okresowe badanie techniczne:

  • sprawdzenie poprawności dokumentacji z pojazdem,
  • stan zawieszenia i układu kierowniczego,
  • kontrolę układu elektrycznego,
  • prawidłowość i kompletność ogumienia,
  • równomierność układu hamulcowego,
  • szczelność i kompletność układu wydechowego,
  • stan silnika oraz skrzyni biegów,
  • kompletność oraz poprawność mocowania oświetlenia,

Dodatkowo dochodzą elementy wyposażenia dodatkowego jak gaśnica, hak czy instalacja gazowa. Wszystkie dopasowane do każdego pojazdu indywidualnie.

Czas trwania badania technicznego

Nie ma czegoś takiego jak czas trwania badania technicznego. Jest to mit krążący w Internecie jako bajka dla diagnostów stosowana jako straszak. Da się sprawdzić cały pojazd w 10 minut, jeżeli diagnosta ma doświadczenie, a organ nadzoru wyrozumiałość. Przykład, jeżeli pojazd jest wyposażony w czujniki ciśnienia w ogumieniu, a diagnosta ma wprawne oko (co często przekłada się na ilość wykonanych badań), to odpowiednie ciśnienie widać. Będąc wewnątrz pojazdu, diagnosta jest w stanie sprawdzić układ elektryczny, wycieraczki, szyby czy napięcie pasów. Wchodząc do kanału widać stan ogumienia, układu wydechowego czy wycieków.

Tak badanie techniczne może trwać nawet kilka godzin, a nawet dni. Tak, to prawda. Dzieje się tak w przypadku, gdy należy ustalić datę produkcji pojazdu (sprowadzony zza granicy) czy wyszukać dane techniczne nienormatywnego pojazdu. Zdarza się diagnoście biegać jak kot z pęcherzem i miarką odmierzając rozstaw osi czy wysokość kampera. Na szczęście dzieje się to stosunkowo rzadko, gdyż są to badania szczegółowe. Dodatkowo, co można sprawdzić w pojeździe 3 letnim z przebiegiem 15000 km. Można się uśmiechnąć.

Dowód rejestracyjny

Dowód rejestracyjny jest potrzebny w trzech miejscach. U diagnosty, w wydziale komunikacji oraz w zakurzonej szafie. Diagnosta ma obowiązek wbić pieczątkę. Wydział komunikacji go wymienić a szafka pilnować by dwoje poprzednich miało zajęcie. Od kiedy zdjęto obowiązek wożenia dowodu oraz konieczności wymiany, stał się on niepotrzebnym kawałkiem papieru. Teraz jest on jedynie iluzją kontroli i nadzoru odchodzących czasów. Szczególnie w przypadkach, gdy wymagane są dodatkowe w nim adnotacje. Badanie techniczne to sprawdzenie stanu auta, zatem na tym należy się skupić.

Jestem zdecydowanym zwolennikiem likwidacji dowodu rejestracyjnego w obecnej formie. Jest on zbędny. Służy jedynie przybijaniu pieczątek i udowadnianiu swojej pracy. Diagnosta ma sprawdzać pojazdy, nie zajmować się udowadnianiem własnej pracy. Zatem, wymagajcie od diagnostów. To wasi przyjaciele!