Grupa Nawrocki

 Jak system CEPIK 2.0 wpływa na badanie techniczne

Jak system CEPIK 2.0 wpływa na badanie techniczne

Cepik 2.0 a badanie techniczne

Ci, co użytkują pojazdy wiedzą, że istnieje obowiązek wykonywania badań technicznych pojazdów. Dla zdecydowanej większości osób ten termin będzie przypadał raz do roku. Badanie techniczne, jest to weryfikacja stanu pojazdu w taki sposób, by przez kolejne 12 miesięcy był on w pełni sprawny. W szczegóły samego sprawdzania wchodzić dziś nie będziemy, jednakże opiszę co się dzieje od strony informatycznej. Czym zatem jest CEPIK 2.0 i jakie możliwości przed nami dziś odkryje. Zachęcam do czytania 😉

Diagności pracują na różnych programach do obsługi informatycznej. W naszym przypadku jest to firma NORCOM z Poznania. Pracowałem w swojej historii na trzech programach. Bazując na swoim zasięgu uważam, iż jest to jeden z najlepszych programów do obsługi stacji kontroli pojazdów obecnie na rynku. Wysyła powiadomienia o terminie następnego przeglądu, informuje użytkownika o aktualizacjach i zmianach prawnych. Także dysponuje pomocą i wsparciem technicznym w ramach potrzeb.

W momencie, gdy diagnosta otrzymuje dowód, wprowadzając pojazd do systemu dzieją się magiczne rzeczy:

  • SKANUJE W POSZUKIWANIU TAKIEGO POJAZDU W BAZIE CEPIK 2.0 (jeżeli jest używany czytnik kodów, to otrzymujemy informację z dowodu do weryfikacji, oraz jeżeli jest już w bazie SKP, to jest trzecie okno do wyboru)
  • OBRAZUJE SZCZEGÓŁOWE DANE O POJEŹDZIE Z POPRZEDNIEGO BADANIA TECHNICZNEGO (numer i nazwa stacji poprzedniego przeglądu, numer badania technicznego. Dokładny czas badania: godzina, minuta i sekunda badania technicznego. Jaki był wynik, czy pojazd miał usterki a jeżeli tak, to czy i kiedy były ponownie zweryfikowane na poprawce)
  • POKAZUJE TERMIN NASTĘPNEGO BADANIA, CZY POJAZD BYŁ ZATRZYMANY DO KONTROLI (wraz z informacją czy dowód jest zatrzymany), JAKI BYŁ JEGO PRZEBIEG PODCZAS NIEJ

RUTYNA DIAGNOSTYCZNA

Pobieranie opłaty, weryfikacja dokumentów, sprawdzenie elementów pojazdu, wpis do dokumentu, bądź wystawienie zaświadczenia. Wracając do samego systemu. Co jednak jest wyjątkowego w nim wyjątkowe to fakt jego uniwersalnego zastosowania. Dzięki niemu już w momencie wykonania badania, jest ono zarejestrowane w systemie. Będąc tam, dostęp do informacji o pojeździe, na podstawie wpisu przez diagnostę jest możliwy przez:

  • INNE STACJE
  • POLICJĘ
  • STRAŻ GRANICZNĄ
  • MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
  • STRAŻ LEŚNĄ
  • WYDZIAŁ KOMUNIKACJI
  • i wiele innych podmiotów

Jest to potężne narzędzie. Może być źródłem wykonywania badań statystycznych. Dla przykładu, ogólnodostępne dane ministerstwa cyfryzacji na temat rynku stacji kontroli: cepik statystyki

 

Każdy więc ma dostęp do nich. Dlaczego jest to istotne?  Ponieważ dzięki wiedzy, mamy wpływ na jego funkcjonowanie. Dzięki tym danym, wiemy jak funkcjonuje rynek. To my jesteśmy użytkownikami dróg. Od nas zależy jak będzie kształtować się rynek. Ponadto, na bazie CEPIK 2.0 jest postawiona strona mój pojazd. Kupując samochód warto tam zajrzeć.

Każdy właściciel stacji, jest w stanie określić rentowność swojego przedsięwzięcia, a także statystykę przeglądów. Patrząc na badanie techniczne pod względem statystycznym w kraju to:

  • pozytywnych  – 18 037 193
  • negatywnych – 546 635
  • łącznie – 18 583 828
  • procentowo daje to wynik: 0,029% wyniku badań negatywnych a analogicznie 0,97% badań pozytywnych. Inaczej mówiąc na 100 łącznych badań, przypadają trzy z wynikiem negatywnym.

System, choć działa on-line, to w przypadku awarii połączenia internetowego, można wykonać badanie w trybie offline i uzupełnić statystykę, gdy już będziemy w zasięgu 🙂

A jeżeli nie znasz ceny za badanie techniczne, to zajrzyj tutaj: cennik